måndag 15 november 2010

ASL Att skriva sig till läsning


Jag var i Piteå på Rönnskolan och träffade där elever och lärare som arbetade med ASL.
Det var elever och lärare från särskolan som visade och berättade för mig om arbetet med ASL i deras särskola.
Den lärare jag pratade med var Ewa Berglund, hon berättade med glöd för mig om sina elevers utveckling med skrivande och läsande.
Jag var redan innan vårt möte övertygad om att ASL kan vara en väg till utveckling av skriv och läskunskaper, efter vårt möte är jag mer än övertygad om ASL som lärmetod!

Den elev som berörde mig mest var Hampus, han kom och satte sig med mig på golvet och visade upp sin skrivbok, där hade han samlat sina dataskrivna dokument samt handskrivna meningar.
När han med en stolt röst läste upp några av de meningar han skrivit var jag nära att fälla en tår!
Hampus rörde mig starkt.

Ewa och jag pratade om att eleverna inte bara lär sig skriva och läsa utan de utvecklas som människor genom att de får tillgång till ett språk som de kan använda för att kommunicera med, de kan skriva ner sina egna ord, de reflekterar över vad de skriver och vad de tänker samt vad de läser. Ytterliggare en dimension öppnas i deras värld!

Barnet på bilden har inget med texten att göra
Bilden publicerad med tillstånd av Multimediabyrån

Ewa berättade om olika arbetssätt samt hur viktigt att det är att eleverna ska förmås skriva utifrån det de själva upplevt.
Hon berättade hur de gick ut med en kamera och lät eleverna fota det de ansåg vara intressant och sen skrev pedagogen ut bilderna därefter skrev eleverna spöktext innan de lärde sig skriva på riktigt. När eleverna skrivit spöktexten klart, eleverna jobbade alltid 2 och 2 vid varsin dator med text, satte sig pedagogen ner med eleverna och renskrev texten, pedagogen bad eleverna berätta vad de skrivit så att hon/han kunde skriva "rätt" text till elevernas egna text.
Exempel:
Elev: klasyeib isgiuv euigv yuerpiuety ivhipuevyapiuyhjiv...
Lärare: Det var en röd bil på vägen...
När läraren skrev kopplades talsyntesen in för att eleven både skulle höra och se bokstäver bilda meningar.

Jag fick flera tips på hur de jobbade med eleverna, vill du veta mer så kontakta mig!
Annars rekommenderar jag er att åka på studiebesök själva och låta er inspireras!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar