onsdag 7 april 2010

Förr & Nu, när blir gammal kunskap intressant igen!





Lektioner förr och nu kan kanske inte jämföras men vad är det för skillnad egentligen?

Förr var läraren den som utbildade, idag lär sig eleverna själva, de får sin kunskap från andra håll, Internet, TV, Media, de lär av varandra, de lär sig själva. Har läraren gått från kunskapsförmedlare till??
Ja, till vad har läraren blivit?

Är eleverna idag kunskapssökare och läraren mer en förmedlare, som visar eleven vägen till vart den ska hitta sin kunkap, än en kunskapsgivare, när kommer elevers kunskap att passera lärarens, det kanske redan har skett i och med IT i skolan?
Vågar en lärare säga att dennes kunskap inom IT inte räcker till, elever har mer kunskap än mig när det gäller IT, de söker annan kunskap än jag kan och vill ge!
Vi går mot nya tider, om tiden inte redan passerat oss!

Vill inte elever idag veta allt jag kan om slaget vid Hastings år 1066?
Bryr de sig inte om det som var viktigt för mig att kunna när jag gick i skolan.
Nu är det kanske inte alla som har kunskap om Hastings men vad jag minns av mina historielektioner på 70-talet så skulle vi kunna detta årtal, 1066, slaget vid Hastings!
Det var viktigt enligt min historielärare, jag tyckte inte det men jag minns det ändå!
Att jag senare i livet blev mer intresserad av historia kan jag kanske tacka denne lärare för, han måste på något sätt fått in denna kunskap i mitt minne och väckt mitt intresse senare i livet. Ska vi väcka dagens elevers nyfikenhet på historia med den nya tekniken eller ska de fortsätta läsa och plugga sig till den kunskapen på det gamla sättet?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar