fredag 8 april 2011

Besök på Vasamuseet via skype!

Igår genomförde SVA-klassen på Vega-skolan ett besök på Vasamuseet via skype!
Skype är ett program som möjliggör videokonferanser.
Bild av Skype













Vår guide från museet hette Karin.
Karin började med att hälsa oss välkomna och sen började hon berätta om skeppet Vasa
utifrån de frågor eleverna ville ha svar på! Jag och deras lärare, Helen, hade även några frågor som vi ville 
ha svar på! 
Det var fascinerande att se elevernas koncentration på projektorduken och med vilken energi de lyssnade och intog den fakta Karin matade dem med!
















Efter vår videokonferans med Karin började vi prata om andra fantastiska byggnader, Kinesiska Muren, Taj Mahal, Colloseum, Machu Picchu och Chichen Itzá. Jag visade eleverna denna webbsida, http://panoramas.dk/7-wonders/index.html
Här finns panoreringar över de 7 nya underverken i världen! Helen började berätta om de olika underverken med stöd av information som finns på Wikipedia

Jag tycker detta är ett bra exempel på hur dator, internet, projektor kan användas på ett bra sätt på
en skola i undervisningssyfte! Jag hoppas denna klass vill fortsätta utforska världen på detta sätt!
Vill någon annan lärare ta med sig sina elever för ett besök på Vasamuseet via skype så kontakta mig!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar